Andrea Fiorino: Rozhodnutí přidat se k Elmusu a vést kurzy DJingu nelituju

Na konci května oslaví producentská škola Elmus (Electronic Music School) v Brně své první výročí. Volnočasová instituce byla založena za účelem vzdělávání v oblastech hudební produkce, songwritingu, DJingu, ale také dalších multimediálních aktivit, jakými jsou fotografování nebo práce se střihem a video efekty. Kurzy jsou určeny jak pro úplné začátečníky, tak pro pokročilejší studenty.

Jedním z učitelů, kterého na škole můžete potkat, je i slavný brněnský producent a DJ Andrea Fiorino, který odstartoval svoji kariéru DJe v roce 1999 coby rezident klubu Remix v Brně. Jeho sety jste v minulosti mohli pravidelně slýchávat v rámci pořadu Kissmánia na rádiích Kiss.

Kouzelná: Tak jo, začneme s Tebou pěkně od začátku. Někde jsem četla, že jsi se hudbě začal věnovat už od dětského věku, a to díky Tvojí mamince zpěvačce, která vystupovala zejména v zahraničí. Jak na svoje dětství celkově vzpomínáš?

Andrea: Hudbě se věnovali oba moji rodiče – máma, jak jsi správně řekla, byla barová zpěvačka, nadto hrála na saxofon, táta hrál v kapele na kytaru a taky zpíval. Pokud zrovna máma náhodou vystupovala v Brně, tak jsem s ní chodil na zkoušky a s tehdejší “západní” muzikou byl v kontaktu takto, ale protože většinu času trávila mimo domov, tak to bylo spíš o výchově babičkami a o poslechu kazet, které mi rodiče ze svých štací přiváželi. Hudební vzdělání mi dopřáno nebylo a svoji cestu k muzice nad rámec běžného poslechu jsem si našel sám až někdy v pubertě.

A co Tvoje nejranější hudební vzpomínka?

Červená kazeta AGFA a na ní moje oblíbená “Fresh” od Kool & The Gang, ale taky třeba “Uprock” od Rock Steady Crew s komentářem mojí mámy, že to je nová muzika z Ameriky, kde na ni děcka tančí tak, že se točí na hlavách na střechách aut a občas si u toho zlámou vaz. To mě v mých cirka pěti letech dost fascinovalo.

V roce 1995 kupuješ spolu se svými přáteli gramce. Jaké byly tvoje DJské začátky?

V té době to byl docela punk, ty gramce byly značky Lenco a vypravili jsme se pro ně tenkrát s jedním z mých tehdejších hudebních souputníků Mehdim do Prahy autobusem. K nim jsme přikoupili mixážní pult Gemini PMX-12 “Scratchmaster” (tak jsme si tenkrát i připadali) a vrhli se u mě doma na zemi (na stůl už nezbylo) na pilování techniky, samozřejmě metodou pokus omyl, protože internet byl tenkrát v plenkách (chodili jsme na něj za stovku na hodinu do jedné ze dvou brněnských internetových kaváren stahovat na diskety nahotinky), o YouTube ani nemluvě.

Co se tehdejších inspirací a zdrojů týče, tak jsem si na popud dalšího z mých celoživotních hudebních parťáků, Ladina, koupil satelit a přes něj poslouchal mj. BBC Radio 1 a na něm Cool Cuts Peta Tonga nebo Love Groove Dance Party Dannyho Ramplinga, pak taky Borise Dlugosche na německém rádiu N-JOY a v neposlední řadě musím zmínit DJe Lorenza Al Dina a jeho pořad na dnes už neexistujícím rakouském rádiu CD International, které se u nás v Brně dalo chytit i “vzduchem”.

Pro vinyly jsem tenkrát jezdil hlavně do Vídně, později s už zmíněným Ladinem do Itálie, kde mě dost pohltila tamní klubová i rádiová scéna a vznikl tam i můj DJský pseudonym, kterému jsem zůstal věrný dodnes.

Pamatuješ si například na svou první party, na které jsi hrál?

Tuším, že to bylo v tehdy populárním brněnském vysokoškolském klubu Spider, kde stroboskopy blikaly na plné obrátky v rytmu house music. Bavíme se odhadem o roce 1996.

Také jsem četla, že jsi chvíli experimentoval s drum’n’bassem. Co je na tom pravdy?

Je to tak. Už jsem jako jednu z mých inspirací zmínil BBC Radio 1, kde jsem občas, krom už vyjmenovaných pořadů, poslouchal i relaci One In The Jungle a v ní sety Fabia s Grooveriderem, Shy FXe a dalších. To mě přimělo koupit pár vinylů s tímhle žánrem a “začít budovat brněnskou drum’n’bassovou scénu”. To samé v tom období údajně dělal i Javas, se kterým jsme se tenkrát ani neznali, a později, když jsme to zjistili, jsme se tomu u piva dost nasmáli. Těžko říct, kdo z nás byl první, pravdou zůstává, že si tenhle žánr (jako ostatně spoustu dalších) rád poslechnu i dnes.

V roce 1999 jsi se stal rezidentním DJem v legendárním klubu Remix v Brně. Jak vzpomínáš na toto období?

Moc rád. Byla to moje první rezidentura a hned celovečerní hraní napůl s mým už zmíněným parťákem Mehdim, kterému za ni vlastně vděčím (stejně jako on mně za propojení s tehdejší brněnskou hip-hopovou scénou, to byl totiž další žánr, kterému jsem ve svých djských začátcích propadl – vlastně jsme si tenkrát tak trochu “vyměnili kariéry”, ale to už je jiný příběh). House music byla tenkrát tanečním mainstreamem a my jsme plnili parket od devíti do pěti hitovkama od Daft Punk, Armanda van Heldena, Rogera Sancheze, Full Intention a vlastně jsme si vůbec nepřipouštěli, že by to někdy mohlo být jinak.

Už dlouho se věnuješ house music. Aktuálně jsi strůjcem vlastního hodinového mixovaného pořadu Andrea Fiorino Mastermix vysílaného každý týden více než 30 rádii. Co to vlastně celé obnáší?

Historie Mastermixu sahá do roku 2007, kdy jsem připravoval pro několik různých rádií několik různých pořadů a trochu se mi to už vymykalo z rukou. Proto jsem se se všemi dohodl na jednom sdíleném pořadu, nikdo s tím tenkrát neměl problém a začal každý týden dodávat do zpočátku tuším tří rádií mixovanou novinkovou hodinovku se samolibým názvem Andrea Fiorino Mastermix.

No a když už s tím bylo tolik práce, tak proč ne do čtyř, do pěti, do šesti… během uplynulých 15 let se těch rádií vystřídala snad stovka, namátkou 4 Kiss Rádia, olomoucké Rubi, ostravský Helax, ale taky rádia na Slovensku, v Polsku, USA, Brazílii a dalších zemích. Poslední dobou je rádií vysílajících Mastermix stabilně právě kolem těch 30 a je samozřejmě dostupný i ve formě podcastu na Apple Podcasts, SoundCloudu (via www.mastermix.cz), Mixcloudu a dalších službách.

Andrea Fiorino Mastermix (Elmus Edition)

Taky jsem v online prostoru zaregistrovala větší množství Tvých mashupů, co nám můžeš říct o nich?

Moje záliba ve tvorbě mashupů vyplynula z mé obliby kreativního kombinování instrumentálních verzí skladeb s acappellami, což jsou zase naopak pouze samostatné vokály. S tím jsem začal už někdy cirka před 20 lety, když na labelu Defected, coby už tenkrát jednom z mainstreamových houseových vydavatelství, vyšly první tři vinyly s acappella verzemi jejich populárních skladeb.

No a postupem času jsem přešel z živého kombinování na akcích na o málo sofistikovanější studiovou práci a takových kombinací od té doby vytvořil několik stovek, kdy instrumentální část je z valné většiny houseová, ale vokály jsou původem z různých žánrů od popu v rozsahu od 80 let po současnost přes disco, rnb nebo soul až po třeba hip-hop. Nejvíc mých mashupů pohromadě je k nalezení pravděpodobně na mém YouTube kanálu.

Jsi producent a DJ, ale v posledním roce také učitel na producentské a DJské škole Elmus, která zanedlouho oslaví roční výročí. A teď mi řekni, jak jsi se k tomu dostal?

To mi tak v jednom krásném slunečném dopoledni zhruba touto dobou před rokem napsal na Messengeru Peťa Hudlík alias Hydrophonic, jestli mi může zavolat. Trochu mě to v první chvíli vyděsilo, věděl jsem, že v “civilním životě” pracuje v pojišťovně, takže jsem se obával pokusu o nabídku nějakých úžasných pojišťovacích produktů, nicméně jsem svolil a ukázalo se, že jde naštěstí o něco jiného. 😊 Společně s Mycellem mi pak na osobní schůzce představili projekt Elmus a já s nadšením souhlasil. S odstupem času musím přiznat, že jsem si tenkrát úplně nedokázal představit tu spoustu dřiny, co s tím bude, ale i přesto rozhodnutí se k nim přidat a vést v Elmusu kurzy DJingu nelituju.

Neměl jsi trému, když jsi poprvé stanul před studenty?

Měl, a to strašnou. Přestože jsem přípravě věnoval desítky hodin času, tak jsem vůbec netušil, jestli to “bude fungovat”. Naštěstí mi celý můj první kurz byl k ruce právě Peťa, který mi dal pocit, že když se něco s prominutím posere, tak na to nebudu sám. Od té doby jsem se už celkem otrkal, ale trochu trému mám vždycky (tu mám ostatně i před každým vystoupením v klubu), protože mám před sebou čtyři “nepopsané listy papíru” a já cítím velkou zodpovědnost za to, čím je vyplním.

Andrea Fiorino @ Elmus

Jaké to je učit studenty? Máš nějaké učitelské minimum? Nebo jsi přirozený talent?

Pokud je to buď anebo, tak jsem asi ten talent 😊, ale řekl bych, že je to spíš výsledek nějaké systematické přípravy, což je přístup, který mi byl vždy vlastní. Jsem od přírody perfekcionista, někdy to vnímám spíš trochu jako postižení, ale zrovna v téhle věci je to, myslím, celkem přínos.

Jak často míváš kurzy?

Obvykle vedu dva kurzy měsíčně, jeden jednodenní “ochutnávkový” s názvem DJ START, celkem 4 hodiny čistého času, a druhý komplexní s názvem DJ ADVANCED, který trvá tři odpoledne, „papírově“ 12 hodin, v praxi spíš o něco víc. Názvosloví může být trochu matoucí, ale oba jsou určeny pro začátečníky, ten první pro ty, co třeba ještě neví, co všechno to obnáší a jestli by je to bavilo, ten druhý pro ty už rozhodnuté “do toho praštit”.

A kdy Tě můžeme na nějakém dalším zastihnout?

Termíny květnových kurzů jsou středa 18. 5. pro DJ START a uterý až čtvrtek 24.–26. 5. pro DJ ADVANCED, a to vždy od 16:00 u nás na Kounicově 10 v Brně. Na všechny kurzy je potřeba se předem přihlásit, a to prostřednictvím formulářů na našem webu www.elmus.cz.

V rámci Elmusu jste uspořádali Noc talentů (čerstvých absolventů vašich kurzů) v Exit Clubu Brno. Jak taková noc, kde co DJ to nováček, vlastně probíhá?

Partnerství s Exit Clubem máme už od samého začátku, vždyť právě tam se konala afterparty po grand openingu Elmusu v loňském roce. A stejně tak už od počátku existovala myšlenka, že bychom sami pořádali akce, na které bychom bookovali naše absolventy, takže to spojení tak nějak přirozeně vyplynulo.

První Noc talentů se v Exitu uskutečnila letos v únoru a vystoupilo na ní celkem 6 našich studentů, každý v hodinovém setu. Naším cílem bylo je na jejich první veřejné vystoupení důkladně připravit, což obnášelo take individuální lekce, na kterých jsme probírali specifika mixování konkrétních žánrů, pilovali playlisty a pracovali na odbourání prvotní nervozity. Myslím, že jsme to zvládli poměrně dobře, akce, na které samozřejmě naši studenti měli můj celovečerní “support”, což byla i pro mě nová a zajímavá role, se vydařila, takže další na sebe pravděpodobně nenechá dlouho čekat.

Jaké jsou Tvoje plány do konce roku 2022? Nechystáte třeba nějakou Elmus tour?

Já osobně se už hodně těším na léto, kdy bývám tak nějak obecně mnohem aktivnější než v jiných ročních obdobích a týká se to i DJingu. Čeká mě zase několik akcí nebo i rezidentur na ne úplně tradičních místech, v baru na pláži na brněnské přehradě, na ulici před restaurací v centru Brna nebo před kavárnou na jednom z hlavních náměstí v Olomouci. Pro přesná data a lokace sledujte moji fanouškovskou stránku www.facebook.com/djandreafiorino.

V rámci Elmusu nás čeká oslava prvních narozenin, jejíž detaily právě ladíme a určitě se je včas dozvíte z našich sociálních sítí. Vyloučena není ani naše účast na různých letních fastivalech, ať už v zastoupení našimi lektory, nebo i v podobě vlastní Elmus stage.

A jestli bys nám mohl prozradit Tvoje nejoblíbenější brněnské (no můžou být i mimobrněnské) kluby?

V Brně jsem v poslední době k vidění/slyšení spíš v barech, nebo přes léto na různých venkovních akcích, ale co se klubů týče, tak dobrou práci nepochybně odvádějí kluci z už zmíněného Exitu, respektive nově taky Enteru. Z mimobrněnských je určitě taková moje srdcovka pražská Roxy, ale rád jezdím kamkoliv, kde se o mě pěkně starají a publikum tam umí udělat dobrou atmosféru.

Blížíme se ke konci našeho povídání. Máš nějaký vzkaz na závěr pro své fanoušky, naše rave fanoušky či budoucí Elmus studenty?

Slovy “klasika” Dannyho Tenaglii: “Music is the answer…” 😉

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.