Na Facebooku nám v poslední době řádí podivný brouk, který nám zvesela likviduje hudební události. Tento trend postihl hned několik pořadatelů.
Tím prvním, kterému se toto nechtěné překvapení stalo, jsou kluci z brněnského klubu Enter.
Dalším postiženým je Coal Music Festival a jejich událost v Ostravě, známá jako Coal Hall. Tato událost má za sebou pečlivě vybraný line-up, zahrnující jména jako Gregor Tresher, Chris Liebing, Perc nebo Sam Paganini.
Situace je však poněkud složitější, než se na první pohled zdá. Během posledních měsíců, kdy byla událost propagována na Facebooku, se stala obětí rušení nejprve hlavní událost, a následně i veškeré ostatní akce pořádané pod záštitou Coal Festival.
Nám to samozřejmě také nedá spát a díky popostrčení Van Vega jsme se rozhodli kontaktovat organizátora těchto právě zrušených akcí a udělat s ním krátký rozhovor.
Kouzelná: Jak dlouho před akcí byla událost na Facebooku zrušena a jaké důvody vám Facebook uvedl?
Marek Kapias: K prvnímu zrušení došlo v únoru – event založený v prosinci s termínem 19.4. – Facebook nám žádný konkrétní důvod stále nedal. Z prvotní komunikace ze supportu vycházelo, že buď jsme si event smazali sami nebo jsme pravděpodobně porušili nějaké podmínky. Zkoušel jsem to řešit na různých kanálech, jedním z nich byl i ads specialsta a kmenový zaměstnanec Mety, který se s takovou situací nikdy nesetkal. Setkal se se zamítnutým příspěvkem nebo odebraným obsahem, ale vždy tomu předcházelo nějaké upozornění nebo následné oznámení. V našem případně nebylo o ničem žádná zmínka, event zmizel, reklamy, které na něj byly nastavené se přestaly doručovat a nebylo je možné jakkoliv editovat. Celou věc se snažil řešit i interně, avšak bezvýsledně. Po několika mailech nás začali odkazovat na článek podmínek ohledně násilí, od toho jsme se však důrazně distancovali. Každý další support ticket, který jsme založili, končil stejným výsledkem. Věc stále není vyřešená a stále se na FB support obracím, protože event měl přes 3500 reakcí a proinvestováno v něm bylo přes 20 000,-Kč. Když už nic, tak požadujeme alespoň kompenzaci. Zmiňovaný specialista usoudil, že pravděpodobně došlo k nahlášování eventu ze strany konkurence. Skrze to, že se stejná situace přihodila klukům z Enteru taky na techno eventu, jsme si řekli, že je to možné…
Co však bylo ještě horší, tak 6.4. večer jsme zjistili, že nám z FB zmizely úplně všechny naše budoucí eventy a dokonce i jeden již proběhlý. Toto byla noční můra. Největší „bolest“ způsobilo zrušení druhého FB eventu COAL HALL, kde již znovu bylo 1500+ reakcí a hlavně 13 dnů před samotným eventem. Neméně bolestivé bylo zrušení i dalších eventů, které běží skoro rok a nasbíraly také spoustu reakcí. V té chvíli si člověk řekne jen proč??? A jak je to možné? Co bude dál? Příjdeme o stránku? Jak v dnešní době pořádat eventy bez sociálních sítí? Přece někdo nemohl nahlašovat všechny eventy, co se tedy stalo?
V pondělí ráno jsem na doporučení kolegy zaplatil placenou verzi FB, ověřil účet a znovu se pustil do komunikace se supportem. Přišlo mi, že tentokrát již brali celou věc trochu jinak. Během telefonního hovoru mi naposílali odkazy na konkrétní formuláře pro nahlašování chyb – vždy po vyplnění se přepojili na dané oddělení, kde dohodli, že věc budou řešit urgentně. S tímto nás nechali čekat. Uběhlo pár hodin a nic se neměnilo, tak jsem znovu kontaktoval podporu. V odpoledních hodinách již byla změna v komunikaci. Pro tento problém byl vytvořen nový formulář v help center, na který mne odkázali – Report an Unavailable Group or Event. V mezičase jsem zjistil, že tento problém neřešíme sami a tím, že FB vytvořil tento formulář mi došlo, že chyba je zřejmě u nich. V hovorech i několikát zaznělo – i kdyby došlo na nějaké porušování, určitě by eventy nezmizely bez nějakého upozornění, bez možnosti odvolání se apod. Pravděpodobně šlo tedy o nějaký bug. Do 24 hodin nám byly skoro všechny eventy vráceny – znovu bez jakéhokoliv vyjádření! Díky pane Zuckebergu… ale pořád nám chybí náš původní event COAL HALL :)) Zda tedy docházelo k nahlašování nebo co bylo špatně stále nevíme, dostali jsme nějaké upozornění ohledně kyberpezpečnosti, ale ani tady jsme se určitě nijak neprovinili.
Jaká opatření jste po zrušení události na Facebooku přijali a jak jste ohledně této situace komunikovali s návštěvníky?
Po prvním zrušení eventu jsme věc vyhodnotili tak, že je potřeba co nejdříve založit event nový, abychom mohli komunikovat promo. Požádali jsme naše fanoušky o pomoc a sdílení. Byli jsme překvapení, kolik jich bylo a moc za to děkujeme.
Máte podezření, že byly vaše události zrušeny kvůli nějakým konkrétním pravidlům Facebooku nebo z jiných důvodů?
Od února má meta nové podmínky skrze ochranu osobní údajů apod., nabízelo se tedy, že jsme něco mohli porušovat, ale nejsme si ničeho vědomi a na nic jsme ani nebyli nijak upozorněni, eventy nám byly vráceny tak, jak byly. Po přečtení podmínek jsme přestali používat zkrácené odkazy bitly.
Jaké kroky pro ochranu vašich událostí podnikáte a jak komunikujete s fanoušky mimo Facebook?
Bohužel, tady jsme v šachu a ochránit FB události nemáme jak. S fanoušky komunikujeme newslettery, na youtube, využíváme seznamy naších zákazníků na smsticket, nově i tiktok. Po zrušení eventu jsme se i vrátili k offline reklamě a vylepili plakáty v okolních městech.
Co napsat na závěr?
Myslím si, že je důležité, aby pořadatelé událostí měli v plánu alternativní způsoby propagace a komunikace s fanoušky, aby minimalizovali riziko závislosti na jediné platformě a ochránili své události před neočekávanými rušeními.
A také mě napadá, že tu máme vlastně rave. Nás. Takže pokud budete mít jako pořadatel podobnou zkušenost, kontaktujte nás. My vám na našich platformách s propagací událostí můžeme pomoci.
Zajimavé! Konečně užitečné čtení a zkušenost, díky!