Vyzpovídat Dominika Gehringera bylo moje přání již od jeho hraní na brněnské Elektře s Nicole Moudaber. Jenže to tenkrát nějako vyšumělo a pak mě předběhl slovenský Wave magazín.
Pak ale přišlo jeho live set (živé hraní) na Beats For Love, které rozvířilo české techno vody.
Dominikovo vystoupení bylo úžasné a z mé strany si dovolím říct, že jeho výkon byl na velmi profesionální úrovni. Sam EGBERT, který vystupoval po něm, byl z jeho hraní nadšen a hned poté s Dominikem mluvil. Jeho set byl složen z vlastní produkce a během Dominikova vystoupení byl prostor od začátku do konce zaplněn. Partypeople na jeho techno reagovali velmi pozitivně.
Když přijel na festival, čekal jsem, že bude nervózní před jeho vůbec prvním LIVE vystoupením na tak velkém festivalu, ale opak byl pravdou. Jeho otec (Orbith) tu nervozitu vzal na sebe podle toho, co mi říkal.Za mě šlo o jedno z nejlepších vystoupení na letošní Red Bull presents Techno stage.
Marek Hankovszski
Beats For Love
Ahoj Dominiku!
Máš za sebou svoje první live vystoupení na Beats For Love se spoustou kladných ohlasů.
Jak se ti hrálo? Byl jsi nervózní?
Na hraní jsem se moc těšil, dlouho se na něj připravoval a potom během vystoupení i moc užil. Opravdu to byl zážitek. Nervózní jsem vůbec nebyl, hraní je zábava a člověk by si to měl dokázat užít. Také jsem moc vděčný Beats For Love teamu, konkrétně Marek Hankovszski za to, že mně dali šanci.
Začínal jsi s djingem, teď se doufám nepletu a jestli jo, oprav mě, když ti bylo 15 let. Co tě najednou přimělo hrát live sets?
Ano, svoje první hraní jsem měl ve Vibe clubu když mně bylo 16 let a už po deseti minutách co jsem začal, mně bylo jasné, že djing je pro mne málo kreativní, člověk pouští cizí, popřípadě svoje skladby a je velmi omezený možnostmi. Teoreticky vždycky můžeš svoje hraní nějak vylepšit efekty, kontrolery, ale pořád “jen” pouštíš svoje nebo cizí skladby. Proto mě lákalo živé hraní, tvoříš si set podle sebe, je to kreativní a také z toho může vzniknout i nový track. Takhle se mně to třeba stalo na Beats for Love. Hrál jsem nějaké stopy, do toho míchal další a vznikl úplně nový track a to je na tom to skvělé a zábavné.
Co by jsi řekl, že je největší problém při živém vystoupení?
Pro mne to je technika, která může kdykoliv selhat. Jinak na živém hraní nevidím žádný velký problém.
A jestli není tajemství, můžeš nám prozradit jaké vybavení (mašinky) při svém live vystoupení používáš?
Vzhledem k tomu, že hraji velice krátce, tak začínám postupně a používám: Ableton live 10, zvukovou kartu Focusrite Scarlett a kontroler Akai APC 40 MK II. Do budoucna bych to chtěl určitě propojit ještě s hardware co mám doma ve studiu, ale vše chci dělat postupně.
A teď zpátky k DJingu. Už od malička, díky tvému tátovi, jsi poslouchal všechny možné odnože elektronické hudby. Kdy poprvé jsi si vyzkoušel něco namixovat sám?
Bylo to někdy na jaře, když mně bylo 14 let. Měl jsem dlouhodobé zranění a jen tak si zkoušel mixovat z gramofonů, co máme doma a docela to bylo záživné, hlavně to, co má táta doma na vinylech ☺
Jaké je to mít tátu DJe? Nekecá ti do hraní příliš mnoho, nebo ti naopak radí a je ti příkladem?
Táta mně do produkování vůbec nemluví, vždycky když něco složím, tak mu to pustím a vykládáme si o tom, ale nikdy mně do ničeho nemluvil a to platí pro všechno, ať už jsem dělal v životě cokoliv. On je pro mne velká životní podpora.
V rozhovoru pro Wave magazín jsi uvedl, že jsi od malička hrával fotbal na profesionální úrovni. Mohl bys nám říct o tom? Jak se z profesionálního fotbalisty stal najednou dj, producent?
Ano, od čtyř let jsem hrál fotbal a v tom se mně velmi dařilo, dokonce si mě už v deseti letech všiml fotbalový agent z International Sport Management a vzal mě k nim do agentury. Ale fotbal není jen skvělá technika a perfektní fyzická kondice, ale také zdraví a na to jsem bohužel štěstí moc neměl, protože mezi 14 – 15 lety jsem měl velké zdravotní komplikace – dvakrát po sobě těžký zápal plic, který mě sportovně úplně odrovnal a já kvůli němu musel přestat hrát fotbal. Dlouhou dobu jsem musel být jen doma a nemohl nic dělat a v tom jsem začal pro kamarády skládat jen tak pro zábavu ve Fruity Loops nějaké beaty, následně jsem šel s nimi do studia, kde to míchali vše dohromady a tam se to zlomilo a já si řekl, že bych to chtěl dělat na profesionální úrovni.
Sleduješ stále fotbalové dění? Jaký je tvůj největší fotbalový idol a klub?
Upřímně jsem to úplně přestal sledovat, teď sleduji častěji sety z Awakenings festivalu, než Ligu mistrů ☺ Jinak samozřejmě jeden z mých nejoblíbenějších klubů je Real Madrid a hráč Cristiano Ronaldo.
A tvůj největší hudební idol?
Producentů co mám rád je několik a dost od nich čerpám inspiraci. Každý z nich si musel ujít kus cesty, než se dostal tam kde je: Egbert, Reinier Zonneveld, Kolsch, Paul Kalkbrenner.
Zpátky k hudbě. V květnu ti vyšlo nové EP Digital Future na Trippy Code Recordes. Jak taková produkce vůbec probíhá a kde bereš inspiraci?
Téměř každý den jsem ve studiu 6 – 8 hodin, mám ho hned vedle svého pokoje, takže tam jsem nonstop. Občas se stane, že ležím v posteli, dostanu nápad a hned to jdu zrealizovat. Inspiraci na produkci beru převážně, když jsem doma a to kdekoliv, terasa, zahrada ale nově také například na zmiňovaném Beats For Love kde jsem hrál.
Digital Future ale není tvoje jediné EP. Tvoje první bylo Dione Planet na Neele records. Které má mimochodem všechny tři tracky na Beatportu (gratulujeme). Kolik že ti bylo, kdy jsi vydal tohle EP?
EP Dione planet jsem skládal ve svých 16 letech, těsně před tím než mně bylo 17, byl to můj úplný začátek a hned po vydání jsem byl moc mile překvapen z kladných ohlasů. Digital Future EP je taktéž velmi úspěšné, píší mně lidé z celého světa, že se jim líbí track Solar Collector, už jsem ho objevil i v playlistech rádií v Německu, Španělsku. Je to skvělý pocit a přesně to, co mě žene do další produkce. Obě dvě EP se umístili na labelech, kde vyšli, v jejich Top 10 a Digital Future EP byl dokonce na českém iTunes v Top 100 nejkupovanějších skladeb a na Beatportu se držel v Top 100 tracků z celého světa jednu dobu na 25. místě. Tohle jsem opravdu nečekal a moc mě to těší.
Na co dalšího se můžeme v nejbližší době těšit?
Na podzim mám potvrzený release na Reload Black label, který patří u nás známým The Yellow Heads, bude to Techno a Acid. Teď dodělávám několik dalších Techno EP, které následně rozešlu na labely a také mám rozpracované opět velmi silné, melodické EP, které bych chtěl dodělat na konci prázdnin.
Hraješ teprve krátce, ale je tu něco, co ti na české dj hudební scéně vadí?
O okolí se nestarám, snažím se hledět jen na sebe, svoji práci ve studiu a hraní. Takže přeji každému ať se mu v životě daří.
Máš nějaký sen, kde by sis chtěl zahrát? Myšleno, zahraniční festival, klub?
Snů mám hodně, hlavně co se týká produkce a live hraní, ale určitě bych chtěl někdy hrát na Festival Awakenings festivalu a v klubu Berghain ☺
Jsme skoro uprostřed léta. Kde tě můžeme vidět, slyšet? Plánuješ nějaké další živé hraní?
Další live vystoupení bude lestos na festivalu Mácháč a brněnské Apokalypse na kterou se moc těším.
Odkazy:
Beatport profile https://www.beatport.com/artist/dominik-gehringer/736214
Digital Future EP https://www.beatport.com/release/digital-future/2560447
iTunes https://music.apple.com/cz/album/digital-future-ep/1459343714?l=cs