Šťavnatý rozhovor: BASSPROOF


Úžasná: Ahoj Caspere, nás zajímá, jak vlastně Bassproof vznikl? 

Casper: Zdar, děkuji za pozvání k rozhovoru. Prvně bych rád řekl, že jsem svobodný. (smích)

Bylo to tak kolem roku 2010 plus minus pár let. Já jsem se dal do kupy s Boltnem, to je můj kámoš, co jsme dělali spolu kalby v Perpetuu, Green fingers a Bassproof. A pak jsme se rozešli a mně zůstal Bassproof a jemu Green fingers. No a z malé akce, kde jsme na začátku vybírali pár korun za vstup, se za těch 10 let, co to dělám, stala vlastně největší halová akce v Brně.

Ono to všechno vzniklo postupně. Nejdřív jsme dělali české line-upy , pak jsme se proslavili, dělali jsme ty party celkem dlouho v Perpetuu a pak jsem se seznámil s ostatníma promotérama a už to jelo. Perpetuum, Malá Amerika a open airy v Chrlicích, Zbrojovka atd…. Na tý Zbrojovce jsme dělali i více stage, byl tam DnB a tekno.  Jak se začal Bassproof rozrůstat, hledali jsme větší klub a přestěhovali jsme na Melodku, ale tam mi to nevyhovovalo. No a pak jsme se přestěhovali na Favál, kde se vystřídaly snad všechny Dnb hvězdy, na které si vzpomenete.

Ze začátku jsme si pozvali jen jednu hlavní hvězdu, pak dvě, tři, čtyři hvězdy ze zahraničí no a pak se to zvrhlo do monstrózní halovky (smích). Měli jsme tu jednu DnB stage a na druhé bylo tekno. Já jsem se snažil zvát někoho zajímavého z tekna, ale pak se mi to spojení přestalo líbit, takže jsem udělal dvě party. Bassproof s jednou stage, tu druhou malou stage jsem zrušil, ale jednu dobu jsem si tam zval vybranou crew z Česka, kluky, co se snaží a umí hrát. No a druhou party, čistě tekno, jsem pojmenoval Runway 23. K tomu si vždycky vymyslím nějaký příběh jak to vzniklo. Třeba že je Runway 23, ze které startuje super moderní raketa, a ta létá po různých planetách a tam je vždycky nějaká hvězda.

No a teď je rok 2021 a naše poslední párty před covidem byl Silvestr, kde jsem měl Gydra & Mizo, Teddy Killerz, Hallucinator, IHR, praskalo to tady ve švech. Můžu říct, že se to fakt povedlo. My se ty Bassproofy snažíme dělat co tři měsíce. Silvestr, březen, červen a říjen. Bohužel to nejde, abychom to dělali každý měsíc, protože je to docela náročné. No a kvůli covidu se nám zrušil ten březnový, to byl snad jeden z nejlepších line-up jaký jsme kdy měli. A od té doby to jde z kopce…prostě Covid.

Vyhráli jsme druhé místo v republice jako nejlepší klubovka 2020 a zrovna v tu nejtěžší dobu, v době covidové.

No a za Bassproofem stojí i DJ room Brno, který asi znáte.

DJ Ghostbuster A.K.A. Casper

Úžasná: Jak jsi přišel k tomu DJ roomu? Já totiž můžu za sebe říct, že DJ room využívám a naučila jsem se tu spoustu věcí, je to taková moje srdcovka.

No DJ room budeme mít 2 roky, tenkrát jsem pracoval s novou myšlenkou, tak jsem si vymyslel, že si udělám DJ školu a budu hledat nové talenty a pomáhat začínajícím DJs. My jsme už teda DJ školu měli, jmenovala se Tempo a docela se to uchytilo, ale tenkrát to chtělo něco navíc, což splnila DJ room Brno.

Jenže my jsme se pak se Zaionem rozešli, protože on měl jiné zájmy a chtěl dělat něco nového. Já jak jsem pracoval s novou myšlenkou, tak jsem tomu dal volný průběh a vznikla DJ room Brno.

Začali jsme fungovat před 2 roky v květnu, měli jsme tu tenkrát dvě stage, kdy jedna byla tady v backstage, jak sedíme, a druhá na baru. No a nejlepší banda byla asi ta první, co jsme tu měli, oni tu dneska i hrajou. Z té první bandy vzniklo několik crews. Jsou tam i producenti, promotéři a spousty skvělých DJs, například Louderz crew

Dokonce máme na kontě dva nebo tři DnB producenty. Ten první rok jsem měl hodně DnB DJs, pak začali chodit i house a techno DJs. Taky jsme pořádali i oslavy na konci a různé srazy.

No a k DJ room jsem udělal i DJ školu. Za rok vychovám tak 3-4 DJs. Většinou jsou to techno a house DJs, ale DnB DJs chodí taky.

DJ Room Brno

Vzpomeneš si na nějaká jména? 

Na jména mám blbou paměť… Pamatuju si na dvě slečny, které měly stínového producenta, co pro ně skládal a ony hrály jeho skladby v sexy kostýmech.  

Jaké je to pro tebe učit?

Náročné. Ze začátku jsem se připravoval, ale jak se do toho dostaneš, už si to pamatuješ. A můžu říct, že je to hodně individuální, ale nějaká ta osnova tam vždy je. Začínám vždy od techniky, ukážu hardware i software (Rekordbox), zjistím, co ten člověk umí a vyplňujeme ty díry a makáme na všem. Základ trvá 2 dny usilovného studia a pak měsíc i déle, trénujeme.

Poté je měsíc, kdy si sem zadarmo chodí hrát a pak už jenom chystáme ten set, který jsme si připravili od A do Z. Trénujeme a pak je většinou zakončení v nějakém klubu. Někdo na to trénuje měsíc, někdo půl roku, no a většinou pak domluvím vystoupení v Perpetuu. 

Jak jsi se dostal k DJingu?

Od roku 1995 jsem pět let jezdil na techna a house, po těch velkých halovkách, tam jsme vždycky tancovali a experimentovali jsme. No a mně se to začalo líbit a od roku 2000 jsem začal hrát. V Bruntálu (A né, že řeknete, že jsem z Bruntálu!) jsem potkal Belgičana. Člověka, který jako jediný v okolí 100 km vlastnil gramofony. Mohl jsem se k němu chodit učit hrát, no a po nějaké době ho zavřeli do vězení a já se jsem to po něm zdědil. No vlastně jsem mu tenkrát posílal 500 do vězení, aby měl na cigára a tak. Bylo to docela dost peněz, takže jsem na to musel dřít. 

Jak vzpomínáš na party v Bruntále?

Bruntál není zrovna přátelské město, jednou jsme tam pořádali párty v Žabáku a tomu pořadateli normálně po telefonu vyhrožovali. A on nám tu party natvrdo zrušil. 

Na začátku jsem hrál house a techno z desek a pak jsem hledal něco jiného, protože techno se posunulo úplně někam jinam. Ten rytmus, který se mi líbil, jsem pak našel v psytrance. Tenkrát jsme tomu říkali zrychlená čajovna. Jenže po čase mě to taky přestalo bavit, nevycházelo totiž nic nového. Od roku 2000 jsem začal hrát i DnB z desek, ale bylo to takový okrajový. Pak jsem se přestěhoval do Brna a začal jsem tu hrát DnB naplno. Tehdy to přišlo: party, kontakty, velké párty atd, atd. 

Ty jsi zmiňoval, že děláš i nějaké scratche, to se chceš dostat na hip-hop scénu?

Za ty léta jsem se naučil míchat ze dvou, ze tří desek. Čtyři mě už moc nebaví. Zapojil jsem do toho efekty, smyčky a občas použiju baby scratch, abych to nějak oživil. Ale nemám tendence se dostat na hip hop scénu, to bych musel trénovat 10 hodin denně. Tak jak jsem trénoval kdysi na začátku a to teď časově nedám. 

Tenkrát nám vlastně nikdo neřekl, jak se to dělá, na to jsme všechno přišli sami. To, co teď svým žákům nabízím tady v DJ škole, mají na zlatém talíři. Předávám jim všechny mé vědomosti a zkušenosti, které jsem za 21 let na scéně nasbíral. 

Kde sleduješ nejnovější trendy?

Většinou z netu a nebo se učím od těch nejlepších z Youtube. Jelikož mám kolem sebe DJs, koukám jim často pod ruce a různě si radíme a dpolňujeme se. 

Slyšela jsem z publika, že jsi na opening set hrál docela tvrdě. 

No dneska jsem hrál set z IX. Patra, jestli víš, co to znamená (DnB akce konaná na střeše Bobycentra, pozn. red.). Já bych řekl, že jsem hrál docela jemně. Na Bassproofu mám takové pravidlo, že se hraje tvrdě už od samého začátku. 

A letní scénu jste měli na Bassproofu vždycky?

Ne, to až od tohoto roku, předtím jsme začínali vždy uvnitř. 

Nějaký plán na léto? Co nějaká dovolená?

Na dovolené moc nejezdím, by se dalo říct, že jsem furt na Favále nebo v jiných klubech. Minulý rok jsem se snažil udržet scénu, takže jsem tu byl furt. 

Letos plánujeme minimálně XI. Patro a další Bassproofy.

Otázka mimo téma: Když jedeš autem, co posloucháš?

Než jsem vyhodil rádio z auta (protože nešlo vypnout), tak jsem poslouchal rádio Color anebo Český rozhlas.

Czech CBD dělá sponzoring Faválu, co nám k tomu řekneš?

Já jsem pro Vaška kdysi pracoval (Green Fingers) , no a po letech jsme se potkali a zalíbil se mu nápad sponzorovat moje aktivity, tak si nás vzal pod křídla. 

Zmiňoval jsi se o Perpetuu, pamatuješ si na techno čtvrtky? 

No tenkrát jsem tam hrával, jak to měl ještě Hugo, ale to je 15 let zpátky, ne-li dýl. Ale spolupořádal jsem DnB středy. Ještě před tím bývaly DnB pondělky. A ty pondělky byly vždycky veliké. Tam se chodilo po víkendu ukazovat (upozornění pro pamětníky, pozn. red.). 

Já jsem tam jednu dobu chodil na začínající DJs a vždycky jsem je pozoroval. Kdo uměl dobře hrát, toho jsem si pozval na Bassproof a pomohl jsem mu v kariéře DJe nebo producenta. Časem to už o mně věděli, takže se vždycky snažili :). Takhle jsem objevil spoustu lidí. A nebo jsem je dotáhnul aspoň na nějakou úroveň. 

Moc děkujeme za rozhovor a těšíme se zase příště!

K&Ú

Jaké to na Bassproofu bylo, se dočteš na tomto odkazu.

Jak se na Favále líbilo publiku si můžeš přečíst zde.

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.