Uznávaný DJ a producent Djedjotronic, známý svým nekompromisním přístupem k tvorbě, zahájí 1. listopadu 2024 svou rezidenturu na akcích Milk & Honey v pražském klubu Le Clan. Jeho hudební styl osciluje mezi drsným techno funkem, futuristickým zvukem a temnými, dystopickými vibracemi, které rezonují po celém světě. Djedjotronicova kariéra, která začala po opuštění indie kapely, je postavena na osobitosti a neochotě podléhat aktuálním trendům. S českou kulturou ho spojuje i jeho debutové album R.U.R., inspirované dílem Karla Čapka.
Na Milk & Honey v Le Clanu přináší čerstvou energii do pražské undergroundové scény, kde se také představí v exkluzivním B2B setu s Marií Pravdou.
Kouzelná: Ahoj, protože jsi se narodil v Bordeaux, světové metropoli vína, musím se zeptat – jaké je tvé oblíbené víno? Nebo jsi spíš na pivo? 😄
Djedjotronic: Ahoj! Miluju víno, obzvlášť bílé, ale myslím, že bordeauxské víno je trochu přeceňované. Dávám přednost burgundskému 🙂
Bordeaux je město, které je velmi bohaté na umění a známé svojí historií. Jak jsi na tom s památkami? Zajímá tě historie? Máš nějakou oblíbenou památku nebo místo v Bordeaux?
Bordeaux má opravdu bohatou a řekněme nechvalnou historii z dob obchodu s otroky. Myslím, že právě architektura dělá tohle město tak výjimečným. Místo, které mám nejraději, je CAPC, což býval prostor, kde obchodníci z Bordeaux skladovali zboží z koloniálního obchodu. Nyní je to muzeum současného umění a důležité místo pro místní kulturu.
Začněme ale od začátku. Četla jsem, že poté, co jsi opustil svou indie kapelu, kde jsi mimochodem hrál na kytaru, ses ponořil do elektronické hudby. Jak dlouho hraješ na kytaru? Byla to tvoje vlastní iniciativa nebo tě k tomu přivedla rodina?
Od mala mě přitahovaly hudební nástroje a klávesy. Ještě předtím, než jsem se začal učit hudbu, jsem mohl hodiny hrát náhodilé melodie na melodiku (klávesový dechový nástroj, pozn. red.) mé tety nebo na bratrovu kytaru a po čase rodiče usoudili, že by bylo dobré mě dát do hudební školy. Takže když mi bylo 7 let, začal jsem se učit na klasickou kytaru na konzervatoři.
A jaká hudba provází tvé vzpomínky z dětství? Byli nějací umělci, kteří ovlivnili tvou ranou lásku k hudbě?
Hudba, která mě v dětství provázela, byla ta, která se tehdy hrála v rádiu. Narodil jsem se v 80. letech, ale vyrůstal jsem v 90. letech, takže to byl mix umělců z 80. let jako Depeche Mode, O.M.D., Michael Jackson a věci z 90. let jako Nirvana nebo Beastie Boys. Jedním skladatelem, který opravdu ovlivnil můj hudební mozek byl Vangelis. Nemůžu si vzpomenout, jak jsem se dostal k jeho kazetě, ale byla to jedna z mých jediných kazet, kterou jsem mohl poslouchat desetkrát za den. Byl jsem tak fascinován filmovými melodiemi a také elektronickými zvuky, které mě vždy přitahovaly!
Pamatuješ si na svůj první DJ set nebo party, kde jsi hrál? Jaké to bylo a jak to ovlivnilo tvou budoucnost v elektronické hudbě?
Můj úplně první DJ set se pravděpodobně odehrál, když mi bylo patnáct nebo šestnáct. S pár přáteli jsme si pronajali místnost, která se používala na svatby. Předstírali jsme, že slavíme narozeniny jednoho z nás, přinesli jsme si apec, gramofony a zorganizovali malou rave party. Peníze, které jsme vydělali na vstupném, jsme pak použili na nákup dalšího vybavení 🙂 Myslím, že etika „Do It Yourself“ pro mě byla opravdu důležitá a taky celková svoboda projevu bez jakéhokoli obchodního tlaku.
Po spolupráci s ikonickými umělci, jako jsou Miss Kittin, Boys Noize, Douglas McCarthy, a remixování kapely Depeche Mode, jsi v roce 2018 vydal své debutové album R.U.R. na Boysnoize Records. Předpokládám, že to byl velký milník ve tvé kariéře. Jak k tomuto propojení došlo?
R.U.R. pro mě byl velmi důležitý krok, protože jsem během posledních deseti let vydával singly a EP a potřeboval jsem delší formát, abych skutečně vyjádřil, jak zní moje hudba a co ji ovlivňuje. Na albu můžeš slyšet raný elektronický vliv, jako je Kraftwerk na „H+“, nebo mou lásku k New Wave s coverem Garyho Numana „Are Friends Electric“ a také můj zájem o leftfield techno a další zvláštní experimentace, například „Chasing The Lights“. Chtěl jsem všechny své vlivy shrnout do jednoho alba.
Toto album je spojeno s českou kulturou, protože bylo inspirováno dílem Karla Čapka. Co tě k tomu přivedlo a jak vznikla myšlenka pojmenovat album podle R.U.R.?
Myslím, že jsem dělal nějaký náhodný výzkum kolem slova robot a rychle jsem zjistil, že pochází z českého slova „robota“ a staroslovanského slova „rob“. To mě přivedlo k objevení vědecko-fantastické hry Karla Čapka Rossum’s Universal Robots. Věděl jsem, jak je robotická ikonografie v elektronické hudbě důležitá a nemohl jsem uvěřit, že tak málo umělců na toto dílo odkazuje. Proto jsem se rozhodl použít zkratku R.U.R. pro název svého alba.
Nějakou dobu jsi žil v německé techno metropoli Berlíně. Co tě do tohoto města přivedlo?
Ano, pravda, ale před deseti lety jsem se přestěhoval zpět do Bordeaux. Důvod, proč jsme se s manželkou Charlotte poprvé přestěhovali do Berlína v roce 2011, byl, že jsme potřebovali utéct z Paříže a možná i od našich rodin. Najednou jsme mohli být mezi svými, ostatními kreativci a neměli jsme jinou povinnost než něco vytvářet, milovat se navzájem a bavit se 🙂
Se svou novou rezidenturou na akcích Milk & Honey v pražském klubu Le Clan přinášíš novou energii do pražské undergroundové scény. Jak to vnímáš ty?
Mým hlavním cílem bude vytvořit hudební atmosféru, která bude zároveň dobrodružná a bezpečná. Budou v ní nečekané momenty, ale i části, kde se budeš cítit jako doma. Plány si nedělám, budu se řídit tím, co mi napoví atmosféra klubu. Jediné, co je jisté je, že to bude úplně mimo mainstreamové techno a eurodance trendy…
Na akci vystoupíš v B2B setu s Marií Pravdou. Preferuješ B2B sety, nebo si užíváš kontrolu při sólovém hraní? Jakou atmosféru se snažíš v B2B vytvořit?
Slyšel jsem, že budeme společně hrát pár desek 🙂 Mám rád obojí, jak sólo, tak B2B sety. Na B2B je zajímavé, že tě často zavede do nejhlubších koutů tvého výběru desek. Prostě hraješ desky, na které jsi úplně zapomněl.
Moje poslední otázka na tebe, co tě nejvíce vzrušuje na vývoji elektronické hudby? Máš nějaké nové projekty nebo spolupráce, na které se obzvlášť těšíš?
Těším se na konec eurodance, haha, promiň, dělám si legraci. Teď vážně – těším se na nadcházející počiny mého nového labelu Superwave, stejně jako na nové spolupráce s úžasnými umělci, jako jsou Rein, Belaria, Kris Baha a mnozí další.