Zrození Electric Universe: Karel Havlíček, Martin Kučera a Jiří Trtík v cestě za spojením klasické a elektronické hudby

Exkluzivní rozhovor s trojicí osobností, které mají na české hudební scéně pevné místo a připravují se na událost, která na nás zřejmě na dlouhou dobu zanechá dojem. Do pražského O2 universa v Praze se totiž 24. listopadu chystá premiéra konceptu Electric Universe, který nám slibuje hudební zážitek plný energie a experimentálního elektronického umění.

V rozhovoru se dozvíte více od Karla Havlíčka, skladatele a hudebníka, který stojí za mnoha úspěšnými hity, od Martina Kučery, promotéra a organizátora akce Electric Universe, a od Jiřího Trtíka, šefdirigenta Stromy.Ensemble, který přinese do celého večera symfonický rozměr.

Připravte se na neuvěřitelnou noc plnou hudby, světelných efektů a elektrizující atmosféry, kterou Electric Universe přinese do srdce Prahy. Jsme zvědaví, co vše nám tato trojice chystá a jak se připravuje na tento neobyčejný hudební zážitek. Ať už jste fanouškem elektronické hudby nebo jednoduše hledáte nezapomenutelný večer, připravte se na Electric Universe a nechte se unést do světa hudby, který nám tato trojice slibuje.

Kouzelná: Jak vznikl nápad spojit klasickou a elektronickou hudbu do jednoho unikátního konceptu pro Electric Universe?

KH: To je jednoduchá otázka, a ještě jednodušší odpověď. Jako skladatel filmové hudby se často zaobírám světem jak klasické, tak i elektronické hudby, protože spolu překvapivě skvěle fungují dohromady.
Při komponovaní klasické, resp. moderní klasické hudby jsem si tak nikdy nedokázal jednoznačně vybrat. Mám zkrátka dvě polohy, dvě tváře. Snažím se pracovat v obou světech, a připravovaná Electric Universe nám umožní dát tyhle dva světy dohromady, ukázat celý ten proces tvorby, a to, jak je nad hudbou možné přemýšlet.

A co se týče vzniku akce jako takové, tak na tom má vlastně lví podíl Martin, který poté, co náhodou shlédl naše vystoupení na Právnické fakultě, mně jednoho dne zavolal a říká: “Musíme spolu udělat akci”. Zpočátku jsem tomu vůbec nevěnoval pozornost, takových lidí, kteří mě kontaktují a říkají podobné návrhy, je spousta. Tady ale bylo od začátku něco jinak. Když jsme se potkali, zjistil jsem, že už zamluvil O2 universum a spoustu dalších věcí včetně oslovení partnerů, kteří do toho s námi měli zájem jít. Martin měl strašný tah na bránu a když jsem viděl kolik věcí je už připravených, vlastně jsem už ani nemohl couvnout. Spřátelili jsme se a na Electric Universe maká naplno celý rok skvělý tým lidí.

Jaká je hlavní vize a poselství za tímto koncertem spojujícím různé hudební světy?

KH: Naším hlavním poselstvím je ukázat, že hudba je mostem mezi kulturami, generacemi a žánry. Chceme, aby lidé opustili své předsudky a otevřeli se novým zážitkům. Moje poselství je jednoduché, chceme přiblížit nemainstreamovou, filmovou, možná i soundtrackovu hudbu všem posluchačům, kteří mají rádi právě elektronickou taneční scénu. Až se skvělým orchestrem Stro.my Ensamble pod vedením Jirky Trtíka rozjedeme O2 universum z pomalého, ambientního, možná až soundtrackovýho rytmu do tanečního beatu, tak myslím, že lidi pochopí, že jde skutečně o jeden koncept, jeden vesmír.

Záměrně nechci vůbec mluvit nebo zmiňovat neoklasickou vážnou hudbu, protože ta má u nás takové stigma. Rádi bychom ale přiblížili moderní vážnou, minimalistickou hudbu právě konzumentům elektronické taneční hudby.

Co by mohli návštěvníci očekávat od úvodních klasických skladeb v moderním podání od Karla Havlíčka?

KH: Doufám, že silnou atmosféru, která se vyskytuje jak v “drop downech” taneční muziky, tak i ve spojení se silnou melodickou klasickou hudbou. Dohromady vytváří iluzorní svět popisující krásu kolem nás, kterou když navíc obohatíte o taneční rytmus, vznikne z toho úplně jiná dynamika.

Jaké technické výzvy byly spojeny s propojením živého elektronického setu s doprovodem symfonického orchestru Stro.My Ensemble?

JT: Jako autor všech aranží musím říct, že výzev bylo opravdu mnoho. S Karlem pracujeme na akci cca rok, vždy něco zkusíme a pak si to zahrajeme na živo, vidíme zpětnou vazbu apod. Celý proces je docela dlouhý a náročný, orchestr je velké těleso a tím, že já jsem zároveň dirigent, tak se snažím, aby ta živá hudba, resp. akustická linie byla plnohodnotným doplněním elektronické části. Zkrátka aby se nejednalo jen o symfonický orchestr a k tomu silný beat, ale aby si tyto dvě samostatné složky spolu povídaly, rozuměly a vedly spolu nějaký dialog.

KH: Pro mě je třeba stále výzva to vzájemné sladění se a symbióza. Když hraji sám, jsem zvyklý poslouchat sám sebe, rytmus svého těla a potom třeba bicí nebo jiné dominantní nástroje. Naproti tomu celý orchestr poslouchá dirigenta, takže pro mě bylo vždycky strašně důležité uvědomit si, teď se poslouchá dirigent, nebo naopak teď dirigent poslouchá mě a neposlouchá např. bicí. Takové to akademické přemýšlení nad tím, že vidíme vizuálně dirigenta, který se musí poslouchat, tak to právě u nás občas tak úplně neplatí. Lidé poslouchají víc sebe a je to strašně zajímavé, protože tím se podle mě i propojuje jejich cítění. To, že najednou jsme prostě všichni vedeni třeba perkusní sekcí nebo pianem nebo bubny. A pak až dirigent, který tomu dává to zajímavé propojení.

Jakým způsobem se vyvíjel výběr světových elektronických hvězd, jako jsou Fritz Kalkbrenner a Jerome Isma-Ae, pro druhou část koncertu?

MK: Chtěli jsme jednoznačně kvalitní interprety a producenty. První potvrzené jméno byl Fritz Kalkbrenner, který má na kontě velmi pestrou paletu skladeb, jak ve spolupráci se svým bratrem Paulem Kalkbrennerem, tak třeba Benem Böhmerem, a skvělých sólových věcí, kde zní jeho nezaměnitelné vokály. Takže jeho live vystoupení doplněné zpěvem skvěle naváže na dalšího německého producenta, kterým je Jerome Isma-Ae, jehož skladby se pravidelně umísťují na top příčkách Beatportu a který je zároveň bravurním DJem s velkou základnou domácích fanoušků. A pochopitelně velkou radost máme z italského dua Agents Of Time, kteří do Prahy přijedou vůbec poprvé.

KH: Výběr interpretů je klíčový. I já hraji elektronickou hudbu a mám specifický rukopis, Fritz je mně velmi blízký svým pojetím, stejně jako celá berlínská melodická scéna. I o druhé části mého vystoupení spolu s Jirkou a orchestrem, kdy budeme přecházet do elektronické polohy, nemohu říct, že bych byl už jen čistě DJ a pouštěl nějakou profláklou odrhovačku nebo předem připravený mix známých hitů. I v rámci elektronické části budeme hrát mé vlastní věci, plus kratší úseky známých hitů, které mám rád, ale v odlišném pojetí. Je to vlastně takový živý mix, do kterého stejně jako Fritz zpívám a předvádím takovou živou elektronickou performance.

Jaká byla motivace za pozváním Agents of Time, kteří poprvé navštíví Českou republiku a jak si myslíte, že jejich energický set přispěje k celkové atmosféře Electric Universe?

MK: Agents Of Time přivezou aktuální sound melodického techna a vlastní vizuály, které fanoušci elektronické hudby znají třeba z konceptu Afterlife, kterého jsou pravidelnými hosty a za kterým spousta lidí nejen z Čech je ochotna cestovat po celém světě. A určitě doporučuji si poslechnout jejich letošní set z Tomorrowlandu, který patřil k jednomu z nejlepších. Podtrženo, sečteno, i pro fanoušky čistě taneční elektronické hudby máme něco, na co se mohou těšit. Dle mého názoru si každý přijde na své a pevně věřím, že to hudebně bude naprosto geniální. Večer začne hodně netradičně a skončí tak, že doufám, že všichni budou skákat vysoko do vzduchu a skvěle se bavit až do konce v 5 ráno.

Které aspekty místa konání, O2 universa v Praze, byly klíčové pro vytvoření ideální atmosféry pro tuto událost?

MK: Tak jako všechny akce i tato bude o celkové atmosféře a lidech, kteří se na místě sejdou a o tom, jakou energii se jim my pokusíme předat. O2 universum je netradiční a čistý prostor vhodný pro podobný typ eventů, se skvělým designem a pro nás optimální kapacitou. Velké díky patří partnerům akce, podařilo se nám zajistit a oslovit z povahy akce skutečně prémiové společnosti, které budou mít na místě velice důstojnou prezentaci a za to jsme v dnešní nelehké době skutečně rádi.

O2 Universum

Jaké byly reakce a očekávání od fanoušků, když jste poprvé oznámili tuto unikátní hudbu spojující dva odlišné hudební světy?

MK: Reakce jsou ohromující! Vidíme, že panuje velké nadšení a očekávání, protože podobnu fúzi hudebních žánrů tu zatím asi skutečně nikdo nerealizoval. Opakovaně slýcháváme, že půjde o elektronickou indoor akci roku, což je samozřejmě velký závazek a my se snažíme udělat maximum pro to, abychom tomu dostáli

Jak se tato událost začlení do širšího hudebního kontextu a přispěje k vývoji hudební scény v Praze a možná i ve světě?

JT: Pevně věříme, že budeme skuteční jiní a nezaměnitelní. Hudba, která se u nás v rámci tohoto formátu prezentuje, je většinou právě v režimu: symfonické těleso, které hraje akustickou hudbu bez elektronické hudby, anebo jde o elektronickou hudbu ale bez akustické polohy. A Electric Universe je právě o hledání společného zvuku, pomyslného equlibra. Elektronická hudba má spoustu zajímavých barev, poloh a zvuků. Naproti tomu symfonického těleso v podobě orchestru jí dává lidský rozměr, který elektronika postrádá. Spojení těchto dvou světů je velmi zajímavé a má doposud stále spoustu neobjevených možností. A ty se nyní snažíme objevovat my.

KH: Electric Universe je pro mě do jisté míry splněným snem. Vydal jsem desku vážné hudby a už to byla strašně nákladná věc. Udělat koncert, kde by se spojila moderní klasická hudba s elektronickou, to asi nikdo v Čechách nikdy neudělal. Byl to tak pro mě další přirozený krok a tím, že z části pracuji v Los Angeles a vidím, že to jde, že podobné projekty mají svoji komunitu a svoje místo, doufám, že se nám podaří vytvořit něco, co se zakoření i tady v Čechách.

Děkuji vám moc za váš čas v rámci tohoto rozhovoru a těším se, až vás uvidím v O2 Universu 24. listopadu. Bude to určitě nezapomenutelná noc plná hudby.

Více informací o akci najdete na webových stránkách www.electricuniverse.cz

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *